Totaal aantal pageviews

vrijdag 15 juni 2012

Ooggetuigenverslag van de windhoos in Montfort

Van  Monique Reinders-Cremers ontvingen wij onderstaand ooggetuigenverslag inclusief enkele foto's van de windhoos in Montfort op donderdag 7 juni 2012.

Ik zal een beschrijving geven van wat ik gezien heb donderdagavond.

Na de fikse regenbui ben ik de achtertuin ingelopen en heb een tijdje naar de wolken staan kijken. Het viel me meteen op dat de lucht 'onrustig' was. Alle wolken waren continu in beweging. En leek ook meerdere kanten op te waaien. Wolken zwelden in zeer korte tijd op van niks tot een dikke zwarte wolk. Na dit even bekeken te hebben ben ik naar de oprit gelopen om de lucht aan de zuidelijke kant van montfort te bekijken. Ik zag ten westen van Montfort een zeer donkere lucht en er leek een 'haak' van die bui ten zuiden van Montfort te hangen. Op dat moment was er weinig wind voelbaar.
Maar ik zag dat een meiboom omboog door de wind.  Meteen erna zag ik een soort kolom bladeren/takken en??? boven de huizen uitkomen, de bladeren/takken leken in die kolom te roteren...  Helaas had ik mijn camera niet bij de hand om dit vast te leggen... Ook hoorde ik een geluid alsof er een grote turbine? aanstond. Dit heb nog nooit eerder gehoord. Op dat moment leek het me beter om het binnen maar af te wachten. Het ging allemaal heel snel. Want nog voordat ik binnen was trok de wind vanuit het niets aan. Dit is het moment geweest dat de Brummeberg(waar ik woon), Kerktiend zijn getroffen.
Ik heb later foto's gemaakt van de schade, maar ook in het veld waar duidelijk een 'pad' te zien was, vanuit de kerktiend richting noorden door het veld.  Precies in het spoor  zie je ook dat in het Broek grote takken uit een boom zijn gebroken.
Indien U interesse heeft kan ik de foto's ook nog doormailen....
Het was zeer indrukwekkend om te zien en te horen!!
Gelukkig hadden we zelf geen schade...
Windhoos1.jpg









Geen opmerkingen:

Een reactie posten